⛅ جاري تحميل الطقس…
آخر الأخبار
المغفلون السبعة.. إصدار جديد لفرحات جنيدي يثير التساؤلات: من هو المغفل الحقيقي؟ فى اليوم العالمي لمكافحة التصحر والجفاف.. تعزيز الوعي بالمراعي وحمايتها .. يعيد الحياة للسواحل "أنين صيدنايا" رواية جديدة لنور الحراكي ..توثق فصولًا من المعاناة الإنسانية "سيداري" تطلق سلسلة ندوات توعوية زراعية في إطار مشروع "القرى الذكية" بقرية صول تحت شعار" اسأل ..استشير..القرار المستنير" جامعة سوهاج ووزارة الصحة يتعاونا لتنفيذ " الألف يوم الذهبية" ترصد فيها معاناة الإنسان … “النور الأبيض”.كتاب جديد للكاتبة ريهام مدحت عصام عبد الحميد يكتب: في المليان A Capital Holding تتصدر سوق الـ Branded Residences بالشرق الأوسط وتروج لـ Marriott Residences Heliopolis, Cairo في لندن Integrating Forest Governance, Climate Resilience, and Inclusive Development: Insights from China’s Ecological Civilization Model under the Global Development Initiative اختتام فعاليات أسبوع تمكين المرأة وتكافؤ الفرص بكلية الدراسات الإنسانية القاهرة جامعة الأزهر جنايات الجيزة تؤجل نظر قضية "البلدوزر" وشريكه بتهمة التزوير إلى 28 سبتمبر تمهيدًا لإطلاق التأمين الصحي الشامل محافظ سوهاج يستقبل وفد وزارة الصحة لتقييم المنشآت الطبية بالمحافظة " كتاب البيئة  والتنمية"  ونقابة الصحفيين يكرمون الفائزين  في مسابقة مراسلى المحافظات نديم سمنة: صناعة الأسمدة المصرية تشهد تحولات استراتيجية تعزز مكانتها العالمية وتدعم الاقتصاد الوطني رضا سلامة... أوراق الوفاء لا تسقط في الخريف ليلة خضراء في " صوت الوطن " إطلاق كتاب "رحلاتى إلى عالم النبات للباحث عادل الأخرس وزارة العدل تنظم دورة للمحامين لتحويل الصوت لنص مذكرة تفاهم بين "سيداري" ومعهد قبرص لتعزيز التعاون في مواجهة تغير المناخ وزارة التضامن تكرم رئيس جامعة سوهاج  الوزارة،: الجامعة الأكثر إنجازاً في تنفيذ الأنشطة والبرامج الفوضى بتحمي مين؟
من القلب للقلب
بواسطة Amany 134 مشاهدة 2 دقيقة قراءة

"اللهم استرنا فوق الأرض"

✍🏻 بقلم د أمانى موسى فيه وجع مش بيتحكي…وفيه قلوب بتتكسر في هدوء، من غير صوت، ومن غير شهود.وعشان كده الدعاء ده مش بسيط أبدًا:"اللهم استرنا فوق الأرض".الستر هنا مش شكل…الستر إنك تفضل واقف رغم كل اللي جواك واقع،إنك تضحك والدمعة محبوسة،إنك...

"اللهم استرنا فوق الأرض"
صورة توضيحية
مشاركة

✍🏻 بقلم د أمانى موسى 


فيه وجع مش بيتحكي…
وفيه قلوب بتتكسر في هدوء، من غير صوت، ومن غير شهود.
وعشان كده الدعاء ده مش بسيط أبدًا:
"اللهم استرنا فوق الأرض".
الستر هنا مش شكل…
الستر إنك تفضل واقف رغم كل اللي جواك واقع،
إنك تضحك والدمعة محبوسة،
إنك تكمل يومك عادي وقلبك شايل حمل سنين.
فيه مواقف… بتكسرنا من غير ما تلمسنا،
كلمة جارحة، تجاهل متكرر، خذلان من حد كنا شايفينه أمان.
والأصعب؟
إنك تتكسر… ومحدش ياخد باله.
بس الحقيقة اللي محدش بيقولها كفاية…
إن بعد الكسر، الإنسان مش بيرجع زي ما كان.
بيطلع نسخة جديدة…
أهدى شوية، أعمق شوية، وأقوى حتى لو باين عليه العكس.
بيتعلم ما يديش قلبه كله بسهولة،
ويفهم إن مش كل اللي بيقرب يستاهل،
ويبدأ يحط حدود… يمكن متأخر، بس بوعي أكبر.
الكسر بيغيّرنا…
مش دايمًا للأسوأ، لكن دايمًا بيوجع.
وبيخلّي في جزء جوانا ساكت… حذر… مش بيصدق بسهولة.
عشان كده لما نقول "اللهم استرنا"،
إحنا مش بنهرب من التغيير…
إحنا بنطلب الرحمة في الطريق،
بنطلب إن الكسر ما يبقاش قاسي لدرجة يمحي فينا الحلو،
ولا يخلّينا نسخة باردة من نفسنا.
اللهم استرنا…
يعني ما تسيبناش نتكسر لدرجة نفقد نفسنا،
ولا لدرجة نقسى ونبقى شبه الوجع اللي مر علينا،
خلي التغيير فينا نضيف… مش موجع أكتر من اللازم.
وفي وسط كل ده…
افتكر إن كل قلب حواليك شايل حكاية إنت ما تعرفهاش،
فبلاش تكون سبب في كسر حد، حتى بكلمة.
فيه ناس بتعيش على حافة الانهيار… وابتسامة واحدة منك ممكن تنقذهم،
وكلمة منك ممكن تكمّل عليهم.
في النهاية…
"اللهم استرنا فوق الأرض"
يعني يا رب احمينا من كسر يغيّرنا للأسوأ،
ولو كان لازم نتكسر… اجعلنا نخرج منه بنسخة أنضف، أصدق، وأقوى.
اللهم جبرًا يليق بقلب تعب…
وسترًا يحفظنا من كل وجع يغيرنا لنسخة لا تشبهنا.