⛅ جاري تحميل الطقس…
آخر الأخبار
المغفلون السبعة.. إصدار جديد لفرحات جنيدي يثير التساؤلات: من هو المغفل الحقيقي؟ فى اليوم العالمي لمكافحة التصحر والجفاف.. تعزيز الوعي بالمراعي وحمايتها .. يعيد الحياة للسواحل "أنين صيدنايا" رواية جديدة لنور الحراكي ..توثق فصولًا من المعاناة الإنسانية "سيداري" تطلق سلسلة ندوات توعوية زراعية في إطار مشروع "القرى الذكية" بقرية صول تحت شعار" اسأل ..استشير..القرار المستنير" جامعة سوهاج ووزارة الصحة يتعاونا لتنفيذ " الألف يوم الذهبية" ترصد فيها معاناة الإنسان … “النور الأبيض”.كتاب جديد للكاتبة ريهام مدحت عصام عبد الحميد يكتب: في المليان A Capital Holding تتصدر سوق الـ Branded Residences بالشرق الأوسط وتروج لـ Marriott Residences Heliopolis, Cairo في لندن Integrating Forest Governance, Climate Resilience, and Inclusive Development: Insights from China’s Ecological Civilization Model under the Global Development Initiative اختتام فعاليات أسبوع تمكين المرأة وتكافؤ الفرص بكلية الدراسات الإنسانية القاهرة جامعة الأزهر جنايات الجيزة تؤجل نظر قضية "البلدوزر" وشريكه بتهمة التزوير إلى 28 سبتمبر تمهيدًا لإطلاق التأمين الصحي الشامل محافظ سوهاج يستقبل وفد وزارة الصحة لتقييم المنشآت الطبية بالمحافظة " كتاب البيئة  والتنمية"  ونقابة الصحفيين يكرمون الفائزين  في مسابقة مراسلى المحافظات نديم سمنة: صناعة الأسمدة المصرية تشهد تحولات استراتيجية تعزز مكانتها العالمية وتدعم الاقتصاد الوطني رضا سلامة... أوراق الوفاء لا تسقط في الخريف ليلة خضراء في " صوت الوطن " إطلاق كتاب "رحلاتى إلى عالم النبات للباحث عادل الأخرس وزارة العدل تنظم دورة للمحامين لتحويل الصوت لنص مذكرة تفاهم بين "سيداري" ومعهد قبرص لتعزيز التعاون في مواجهة تغير المناخ وزارة التضامن تكرم رئيس جامعة سوهاج  الوزارة،: الجامعة الأكثر إنجازاً في تنفيذ الأنشطة والبرامج الفوضى بتحمي مين؟
من القلب للقلب
بواسطة Amany 1639 مشاهدة 2 دقيقة قراءة

عيدكم مبارك من القلب

✍🏻 بقلم د أمانى موسى عيدكم مبارك…الكلمة اللي بنقولها كل سنة، لكن كل مرة بيكون ليها إحساس مختلف.العيد مش بس لبس جديد، ولا خروجات وصور…العيد الحقيقي هو اللحظة اللي قلبك فيها يهدى،اللحظة اللي تحس فيها إن في أمل لسه موجود، مهما كنت...

عيدكم مبارك من القلب
صورة توضيحية
مشاركة

✍🏻 بقلم د أمانى موسى 
عيدكم مبارك…
الكلمة اللي بنقولها كل سنة، لكن كل مرة بيكون ليها إحساس مختلف.
العيد مش بس لبس جديد، ولا خروجات وصور…
العيد الحقيقي هو اللحظة اللي قلبك فيها يهدى،
اللحظة اللي تحس فيها إن في أمل لسه موجود، مهما كنت تعبان.
فيه ناس داخلة العيد وهي فرحانة من قلبها،
وفيه ناس داخلاه وهي شايلة وجع كبير…
بس بتحاول تبتسم، وتعدي اليوم على خير.
وعشان كده…
"عيدكم مبارك" مش مجرد تهنئة،
دي دعوة صادقة إن ربنا يبدّل تعبك فرح،
ويضمد قلبك، ويطمن روحك.
العيد فرصة نرجّع فيها نفسنا لنفسنا،
نصلّح اللي اتكسر بينا وبين الناس،
نسامح، حتى لو على قدنا،
وندي فرصة لقلبنا يخف شوية من اللي شايله.
ممكن العيد ده ما يكونش زي اللي فات…
وممكن حاجات كتير تكون اتغيرت،
بس دايمًا فيه حاجة واحدة ثابتة:
إن ربنا قادر يفرّح قلبك في لحظة، ويعوضك عن كل حاجة.
خلي العيد ده بسيط…
بس صادق.
ابتسامة حقيقية، كلمة حلوة، حضن دافي،
دول أوقات بيكونوا أهم من أي حاجة تانية.
وفي النهاية…
عيدكم مبارك من القلب،
ربنا يجعل أيامكم كلها أعياد،
ويكتب لكم فرحة تليق بقلوبكم،
ويرزقكم راحة ما بعدها تعب.
وكل سنة وأنتم طيبين… وبخير دايمًا 🤍✨