⛅ جاري تحميل الطقس…
آخر الأخبار
تعاون مثمر بين الإتحاد العربي للتطوع  و"تربل أم " فى تنظيم قوافل للعيون بقرى الصعيد  سيداري   "سيداري" رائدة الابتكار في إعادة تدوير المنسوجات  بمعرض أوروبا 2026 الدكتور عبد الحليم قنديل يكتب: شرق أوسط "إيرانى" المغفلون السبعة.. إصدار جديد لفرحات جنيدي يثير التساؤلات: من هو المغفل الحقيقي؟ فى اليوم العالمي لمكافحة التصحر والجفاف.. تعزيز الوعي بالمراعي وحمايتها .. يعيد الحياة للسواحل "أنين صيدنايا" رواية جديدة لنور الحراكي ..توثق فصولًا من المعاناة الإنسانية "سيداري" تطلق سلسلة ندوات توعوية زراعية في إطار مشروع "القرى الذكية" بقرية صول تحت شعار" اسأل ..استشير..القرار المستنير" جامعة سوهاج ووزارة الصحة يتعاونا لتنفيذ " الألف يوم الذهبية" ترصد فيها معاناة الإنسان … “النور الأبيض”.كتاب جديد للكاتبة ريهام مدحت عصام عبد الحميد يكتب: في المليان A Capital Holding تتصدر سوق الـ Branded Residences بالشرق الأوسط وتروج لـ Marriott Residences Heliopolis, Cairo في لندن Integrating Forest Governance, Climate Resilience, and Inclusive Development: Insights from China’s Ecological Civilization Model under the Global Development Initiative اختتام فعاليات أسبوع تمكين المرأة وتكافؤ الفرص بكلية الدراسات الإنسانية القاهرة جامعة الأزهر جنايات الجيزة تؤجل نظر قضية "البلدوزر" وشريكه بتهمة التزوير إلى 28 سبتمبر تمهيدًا لإطلاق التأمين الصحي الشامل محافظ سوهاج يستقبل وفد وزارة الصحة لتقييم المنشآت الطبية بالمحافظة " كتاب البيئة  والتنمية"  ونقابة الصحفيين يكرمون الفائزين  في مسابقة مراسلى المحافظات نديم سمنة: صناعة الأسمدة المصرية تشهد تحولات استراتيجية تعزز مكانتها العالمية وتدعم الاقتصاد الوطني رضا سلامة... أوراق الوفاء لا تسقط في الخريف ليلة خضراء في " صوت الوطن " إطلاق كتاب "رحلاتى إلى عالم النبات للباحث عادل الأخرس
من القلب للقلب
بواسطة Amany 91 مشاهدة 1 دقيقة قراءة

ليه بقينا بنقسى على بعض

✍🏻بقلم د أمانى موسى في حاجات كتير حوالينا اتغيرت…لكن أخطر حاجة اتغيرت هي قلوبنا.بقينا أسرع في الحكم… أبطأ في الفهم.أسرع في الانتقاد… أبطأ في الاحتواء.أي حد يغلط، نجلده بالكلام.وأي حد يقع، نصوره بدل ما نسنده.بس الحقيقة إن أغلب الناس اللي حوالينا مش...

ليه بقينا بنقسى على بعض
صورة توضيحية
مشاركة

✍🏻بقلم د أمانى موسى 

في حاجات كتير حوالينا اتغيرت…
لكن أخطر حاجة اتغيرت هي قلوبنا.
بقينا أسرع في الحكم… أبطأ في الفهم.
أسرع في الانتقاد… أبطأ في الاحتواء.
أي حد يغلط، نجلده بالكلام.
وأي حد يقع، نصوره بدل ما نسنده.
بس الحقيقة إن أغلب الناس اللي حوالينا مش “وحشة”…
هم بس تعبانين.
في واحد شايل مسئولية فوق طاقته ومش لاقي حد يسمعه.
في واحدة بتضحك طول الوقت عشان محدش يشوف كسرها.
في شاب بيحاول يثبت نفسه في دنيا ما بترحمش.
وفي بنت كل اللي محتاجاه أمان… مش نصايح.
إحنا بقينا مجتمع خايف.
خايف يتوجع، فبيوجع.
خايف يتخذل، فبيبعد.
خايف يتحب بصدق، فبيتخفّى ورا برود مش حقيقته.
اللي محدش بيقوله إن القسوة دي مش قوة…
دي دفاع.
والهجوم أوقات كتير بيبقى صرخة غير مسموعة.