منوعات

تحت العدسات.. “العلم مش بفلوس”

صوت الوطن

في يوم من ايام ابريل 2017 يتفق مجموعة صحاب في معمل من معامل كلية علوم جامعة الأزهر أنهم يعملوا فريق وكانت من أهداف الفريق توصيل العلم لكل الناس وبلاش لان اصلا ( العلم مش بفلوس) ويقرروا أن الاسم يبقي “راديو علوم”….

يفضل تأسيس الفريق لحد ما انضم ليهم مجموعة بنات من علوم الأزهر وهنا كانت البدايه ( كل واحد كان بيعلم التاني حاجه وده لان اصلا مفيش حد فيهم كان عنده خبره ومش بس كده لا دول كانوا بيدوروا علي النت )….

 

ويخلص الترم الاول و تبدأ 2018 اللي نقدر نقول عليها (وش السعد عليهم) ويعرفوا يعملوا التصاريح للمؤتمرات بتاعتهم و كمان الدكتور اللي يساندهم ( استاذ دكتور حسن شحاته ) وكان أول ظهور ليهم ….

 

مؤتمر” ارسم طريقك” وكان في داخل مدرجات كليتهم وكان في أوائل شهر مارس وكان علي مدار يومين وكان بيتكلم عن المهارات زي الانجليزي والتسويق وانتي تعمل سيرة ذاتيه وكما دم ازاي تدير مشروعك والمؤتمر عدي بنجاح …

 

كان لازم يعملوا حاجه تبع تخصصهم وكانت مفاجأة مكنتش علي مستوي الجامعه او الكليه لا ده كانت من جهة النقابه وعملوا مؤتمر في كليتهم وتحت اسم “طريقك الي نوبل” وبالرغم من أن المؤتمر كان اكتر من 7 ساعات إلا أن كل الناس انبسطوا والمدرج مكنش مكفي الناس …..

 

ويخلص الترم بعد إثبات نجاح ليهم أن فعلا العلم مش بفلوس وكل مؤتمراتهم ويتكرموا

 

ويعملوا ورك شوب عن النانو تكنولوجي وبنفس المنطق من غير فلوس وبحمد الله تلاقي نجاح

 

بس لسه النجاح هيستمر ولا لا وتبدأ سنه دراسية جديدة (2018/2019) ويبدا  فكرة جديدة راديو تحاليل وهي انك تتعلم التحاليل سواء متخصص أو غير متخصص والكل ببلاش والحمدلله ينجح

 

ويكملوا بايفنت ليهم جديد وفي كليتهم تحت عنوان “توضيح مسار” ويلقي نجاح …

 

وورك شوب عن التسويق تحت عنوان ” deal or no deal” وتلقي النجاح

 

تيجي النقابه وتقولهم عايزينكم معانا في تنظيم مؤتمر ويلبوا الدعوة وينج المؤتمر

 

غير الصفحه بتاعتهم اللي بتنزل معلومات علميه وكورسات ونصائح ومن غير مقابل

 

ولسه مستمرين

بس هنا السؤال هل هينجحوا ولا لا في الترم التاني تحت شعارهم العلم من غير فلوس ، وهل فعلا هيقدروا يحققوا حلمهم بأنهم يبقوا يوجهوا الشباب من الثانوي لكليات علوم ويغيروا الفكرة عن كليتهم وكمان تبقي مؤسسة كبيرة ؟؟!

 

 

راديو علوم

العلم من غير فلوس

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق